———————————————————————————————————
———————————————————————————————————
Miljoenen mensen wereldwijd slikken dagelijks een statine-tabletje om hun cholesterolniveau omlaag te brengen en uiteindelijk om langer te leven. De eerste studies met statines joegen de verwachtingen daarover huizenhoog op. Maar gaat het hier echt om een soort wondermiddel of lijkt dit alleen maar zo omdat de medische wereld de neiging heeft alleen positieve studies te publiceren?
Het is een al vele jaren bekend fenomeen: geneesmiddelen moeten uiteindelijk geld opleveren en dus is er grote druk op alle betrokken partijen, de fabrikant, maar ook de ‘onafhankelijke’ onderzoeker en het medische tijdschrift om het plaatje zo mooi mogelijk te maken. Een onderzoek dat niet de gehoopte resultaten oplevert verdwijnt dan al snel in een bureaulade en zo wordt het extra moeilijk een eerlijk beeld van dat middel te krijgen.
Sinds het Vioxx-schandaal (2004: een pijnstiller die hartproblemen bleek te veroorzaken) kan dat niet meer. De regels zijn aangescherpt: wie een ‘clinical trial’ gaat doen wordt geacht dat te laten registreren en er binnen 90 dagen na beëindiging over te publiceren. Een grote stap vooruit, alleen ontdekte de Franse cardioloog Michel de Lorgeril dat sinds die nieuwe regels van kracht zijn er geen positieve studies meer over statines zijn verschenen.
Michel de Lorgeril (website - CV) is één van de auteurs van de Lyon Heart Studie waaruit zou zijn gebleken dat een mediterraan dieet goed is voor het hart. Hij is ook aangesloten bij The International Network of Cholesterol Skeptics (Thincs.org) en gelooft dus niet dat cholesterol een vijand is waartegen gestreden moet worden.
In het Japanse Journal of Lipid Nutrition meent De Lorgeril dat van de vijf grote epidemiologische studies die er in 2008 en 2009 verschenen over de werkzaamheid van statines er vier ronduit negatief waren, en één niet geloofwaardig is.
Dat met statines het cholesterolgehalte omlaag kan worden gebracht betwijfelt de Fransman niet, maar wel dat iemand daar beter van wordt. Uit deze studies blijkt dat in ieder geval niet. Ook voor de onderzoekers die met De Lorgeril vinden dat het cholesterolverlagende effect van statines klinisch irrelevant is, maar hun kaarten zetten op het ontstekingsremmende effect heeft De Lorgeril een koude douche: ook daarvan is hem niets gebleken. Het contrast met de eerdere positieve studies is zo groot, dat hij aandringt op een heranalyse daarvan. Een ander lid van Thincs.org (Kauffman) was daar overigens al mee begonnen en concludeert dat die studies geen eerlijk beeld geven (hier).
Lees hier de studie van De Lorgeril
@erbé
Lees maar eens ‘De cholesterol leugen’ van prof. dr. Walter Hartenbach. Dan krijg je misschien eens een andere kijk op de geloofwaardigheid van De Groene Rekenkamer, want daar is nl. niets mis mee. Het is de geloofwaardigheid van de geldgraaiende en machtswellustige farmaceutische maffia die ernstig in het gedrang is.
hallo Madmaddy,
prof. Katan (de meest neutrale voedingsprof. in NL), heeft gehakt gemaakt van een gedeelte van Hartenbach’s boek, en wel het gedeelte waarin wordt gezegd dat teveel verzadigde vetten niet slecht is, waarvan Katan zegt dat de nieuwste inzichten dit toch onomstotelijk bewijzen. Ik denk dat er veel mooie dingen (die ik graag geloof) in Hartenbach’s boek, maar soms is ie een beetje kort door de bocht en is het boek ook al weer een beetje oud.
grt, Goof.
Groenerekenkamer dreigt zijn geloofwaardigheid te verliezen door steeds dichter aan te schurken tegen allerlei complottheorieën. Dat zou spijtig zijn, want Groenerekenkamer is tot dusver erg waardevol in de bestrijding van het ecologisme.
De studie van De Lorgeril gelezen, Hier wordt ik heel stil van, want ik heb vrienden die……precies.
Hoereren met je door god gegeven brein, opgeleid om mensen te genezen en je laten misbruiken door het grote geld, hoe diep kun je zinken
Nieuw commentaar posten